20 april
Nu ik dit laatste blog lees verbaast het me dat er eigenlijk weinig veranderd lijkt. Of weer: ik heb maanden nauwelijks last gehad van kramp en nu is het er weer, een paar nachten geleden heel erg en nu kan ik de dreigende kramp beteugelen door de laatste dopamine rond 22 00 uur in te nemen. Maar ik vind wel dat lopen weer wat ‘slordiger’gaat. Beetje dribbelig, voorover gebogen lopend. Ik loop met redelijk gemak een rondje Persilliterie (4,3 km), maar dan mag ik de dag erna wel wat rustiger doen. Het is aldoor snijdend koud wat het werken in de tuin niet echt een feestje maakt. De nattigheid begint nu op te drogen.
De moestuin laten we dit
jaar grotendeels verwilderen. Te groot, geen zin en ook ivm de prostaatkanker
van Dirk een te grote opgave. Daarbij is het ook vaak zo dat e.e.a. geoogst kan
worden als wij er niet zijn en na al die moeite wil je toch graag je eigen
groente opeten! En we willen er ook iets vaker op uit, nu het nog kan. Want wat
ik wel merk is dat mijn cognitieve vaardigheden afnemen. Ik moet erg nadenken
over het formuleren van zinnen en typ soms woorden waarvan ik denk: wat stáát
daar?! Terwijl het dan gewoon een goed woord is.
Nog steeds bekruipt me het gevoel dat veel mensen alles wat
ze mankeren op P gooien terwijl ik denk dat het ouder worden ook toenemende
klachten met zich meebrengt. Er is zo’n jengelfilm uitgebracht, ‘Samen’ over
oudere P patienten waarvan ik dan denk: wat als je dit niet had gekregen, maar
MS, ALS, Hartfalen, Nierfalen, Kanker…allemaal geen rare kwalen op onze
leeftijd. En dan ben ik nog best mobiel en actief en verder goed gezond, goed
op gewicht, keurige bloeddruk. Al moet ik nog wel erg wennen aan een leven
zonder deadlines, maar dat komt vast goed. Ik zie wel een beetje op tegen
Disneyland, een uur in de rij staan is onmogelijk, ik ga maar eens op zoek naar
zo’n zitstok. En wie weet kunnen mijn hersens het tempo van BTM niet meer aan!
Maar hier moet ik mee ophouden, ik zie al heel snel beren op de weg. En die
zijn er meestal niet. En anders ga ik genieten van hoe mijn kinders genieten.
En dat is echt iets om naar uit te kijken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten